טיפול ב ADHD

הטיפול בהפרעת קשב וריכוז

מכיוון שמדובר בהפרעה בעלת בסיס ביולוגי המשפיעה על מרכיבים פסיכולוגיים, חשיבתיים וחברתיים, הטיפול חייב להיות משולב ונתפרת "חליפה" אישית המתאימה באופן מדויק לקושי ולביטוי התפקודי של הילד. טיפול משולב עשוי לכלול טיפול תרופתי, ריפוי בעיסוק, טיפול רגשי/פסיכולוגי, הוראה מתקנת ועוד.

טיפול קוגניטיבי תפקודי- COGFUN

טיפול Cog-Fun,  הוא גישה טיפולית בריפוי בעיסוק שפותחה בישראל במעבדה לשיקום קוגניטיבי באוניברסיטה העברית בירושלים. הגישה פותחה במטרה לתת מענה להיבטים הקוגניטיביים ובפרט לקשיים בתפקודים ניהוליים ולקשיים התפקודיים של ילדים עם ADHD ובני משפחותיהם. הגישה מתאימה לילדים, מתבגרים ומבוגרים ונחקרת בארץ ובעולם.

מבנה הטיפול

הטיפול בגישה הינו קצר מועד, נמשך על פני 15 מפגשים שבועיים ומערב בשותפות מלאה את הילד והוריו. בגישה, נלמדות אסטרטגיות ניהוליות לקידום תפקודים ניהוליים. אלו, מועברים לשימוש בתפקוד ובהקשרים יומיומיים בהם קיים קושי ובמקביל מתבצעות התאמות סביבה לקידום תפקוד מיטבי בסביבה. ההורים נוכחים בטיפול ומקבלים ידע וכלים ליישום האסטרטגיות ביומיום והילד מועצם ומעלה למודעות את יכולותיו בצד קשייו והיכולת שלו להתמודד איתם.
כל הפעילויות והמפגשים מלווים בהרבה כיף (FUN) על מנת ליצור חוויה משמעותית אצל הילד ולעודד מוטיבציה ומחוברות לתחומי העניין והרצייה של הילד.

דוגמא

ילד שמתקשה בעיכוב תגובה ולכן אוכל במהירות ומתלכלך, נתרגל איתו בטיפול סיטואציות הדורשות עיכוב תגובה. למשל: במשחק הפסלים, במשחק ים יבשה או במשחק פיקולו. נדגיש את הצורך בעיכוב תגובה, נקרא לזה בשם "עצור" ונתגמל במתן קלף עם סימן תמרור "עצור" בכל פעם שמצליח לעצור בפעילויות אלו. בהמשך, הילד יקבל קלפי "עצור" גם במהלך השבוע, מהוריו, כל פעם שיצליח לעצור גם בהקשרים רחבים יותר ביומיום. כך נמשיך ונתרגל עד שיצליח לעצור גם בזמן האכילה ונוסיף התאמת סביבה של מראה לצורך ביקורת עצמית של סיום הלעיסה וניקיון עצמי.  

למי מתאים הטיפול?

טיפול בגישה במסגרת שירותיי ניתן לילדים בטווח גילאים 5-10 שנים ומתאים רק עבור מי שאובחן עם ADHD, בעל כישורי שפה תקינים והמשפחה מסוגלת ומוכנה להתגייס לתהליך טיפולי אינטנסיבי ופעיל.

לקריאה נוספת על הגישה