רקע

מהו ריפוי בעיסוק?

ריפוי בעיסוק שייך לתחום מקצועות הבריאות והוא מקצוע טיפולי-שיקומי-חינוכי.

מרפאים בעיסוק הם מומחים בעיסוקים. הם יודעים להבין לעומק דרישות מעיסוק, לנתח את דרישות ותמיכת הסביבה ולהבין את יכולות האדם עצמו בתחומים השונים ובהיבטים מוטוריים, תחושתיים, חשיבתיים ותפיסתיים. הם מסייעים לאנשים להיות שותפים פעילים בעיסוקים ופעילויות הנדרשות מהם ושהם רוצים לבצעם, בסביבות והקשרים שונים למשל: בלימודים, בעבודה, בבילוי שעות פנאי ובעצמאות ביומיום.

ריפוי בעיסוק מסייע לאנשים בטווח גילאים רחב, החל מתינוקות וכלה בקשישים ובמגוון תחומים כגון: ילדים, פסיכיאטריה, פגיעות פיזיות ועוד. תהליך ההתערבות כולל איתור, אבחון וטיפול ורשאי לעסוק במקצוע רק מי שלמד במוסד אקדמי מוכר , עמד בדרישות ההסמכה וקיבל רישיון ממשרד הבריאות.

תחומי ההתערבות של המקצוע בילדים

עצמאות במיומנויות יומיום

אכילה ושתיה

אכילת מגוון מזונות, שימוש יעיל בכלי אוכל, שמירה על ניקיון בזמן האכילה, תפקודי פה לאכילה יעילה (נגיסה, לעיסה, בליעה), התאמת כלי אכילה ושתיה, הכנת ארוחה קלה

רחצה

מגע המים/סבון/מגבת בזמן הרחצה, ביצוע רצף הפעולות, שימוש בכלים (סבון, ברז, מגבת)

לבוש

פשיטה ולבישה עצמאית ונכונה של בגדים ונעליים, בחירת בגדים מתאימים לעונה, ארגון הבגדים בארון

היגיינה אישית

הבחנה בלכלוך על הגוף, קינוח אף, ניקיון אישי בשירותים (ניגוב), ביצוע רצף רחיצת ידיים ושירותים, צחצוח שיניים

משחק ופנאי

  • משחק תואם גיל
  • משחק מגוון (חופשי, דמיוני, קופסא)
  • שימוש במתקני חצר/גן שעשועים
  • רכיבה על אופניים
  • שמירה על רצף והתמדה במשחק
  • יכולת העסקה עצמית במשחק
  • יכולת למשחק שיתופי
  • שמירה על ציוד המשחק
  • ארגון המשחק
  • גיוון בפעילויות פנאי

למידה

  • מיומנויות למידה בגן כגון: הכרת מושגים, מוכנות לחשבון, מוכנות לקריאה וכתיבה. מיומנויות גראפיות: ציור, צביעה, ביצוע מיומנויות יצירה הנדרשות בגן, אחיזת עיפרון תפקודית ושליטה בעיפרון, תפיסה חזותית, יציבה וארגון גופני בישיבה על כיסא, יכולת לבצע מעברים בין פעילויות, התארגנות עם ציוד/במרחב/בזמן, מיומנויות תהליך כדוגמת התמדה, רצף, ארגון, תכנון, עיכוב תגובה
  • מיומנויות למידה בביה"ס כגון: כתיבה תפקודית ובהתאם לדרישות, אחיזת עיפרון תפקודית ושליטה בעיפרון, יציבה וארגון גופני בישיבה על כיסא, התארגנות עם ציוד/במרחב/בזמן, מיומנויות תהליך כדוגמת התמדה, רצף, ארגון, תכנון, תפקודים ניהוליים כדוגמת עיכוב תגובה, מעברים, מוטיבציה ויזימה, תכנון, ניטור ובקרה.

השתתפות חברתית

  • יצירת קשר בינאישי מותאם
  • יכולת לפתרון קונפליקטים עם אחרים
  • וויסות תגובות רגשיות
  • הצטרפות לפעילות קבוצתית
  • הבנה ושמירה על חוקים חברתיים