מהי הפרעת קשב וריכוז ADHD

מהי הפרעת קשב וריכוז?

הפרעת קשב וריכוז (ADHD- Attention deficit hyperactivity disorder ) היא הפרעה בעלת בסיס נוירו ביולוגי , השכיחה ביותר בין ההפרעות הנוירו התפתחותיות בילדות.

עפ"י ה DSM 5 (ספר האבחנות הפסיכיאטריות) הפרעת קשב וריכוז נחלקת ל 3 סוגים:

  1. הסוג ה"לא קשוב"- Inattentive type – מתאפיין בעיקר ברמת קשב נמוכה
  2. הסוג ה"היפראקטיבי-אימפולסיבי"- Hyperactive/Impulsive- מתאפיין בתנועתיות יתר ואימפולסיביות
  3. הסוג המשולב- Combind type- מתאפיין ברמת קשב נמוכה יחד עם אימפולסיביות והיפראקטיביות.

חשוב לציין:

  • ההפרעה הינה כרונית, נמשכת לאורך כל החיים ואינה נעלמת אלא משנה את ביטויה ומשתנה בהתאם לדרישות הסביבה ולהתערבות טיפולית, אם קיימת.
  • ההפרעה פוגעת בכל תחומי העיסוק בחיים: בלמידה, בעבודה, בהשתתפות חברתית ובביצוע מטלות יומיומיות. כמו כן, קיים קשר הדוק בין ADHD לבין תפקודים ניהוליים.

מהם תפקודים ניהוליים?

אלו תפקודים קוגניטיביים גבוהים, הממוקמים באונה המצחית במוח ואחראים על שליטה, ויסות ובקרה על התנהגות, מחשבה ורגש. שימוש במיומנויות אלו מתבטא בעיקר כאשר נדרשים להתמודד עם מטלות ומצבים חדשים, שאינם נעשים אוטומטית.

תפקודים ניהוליים מסווגים בכמה סולמות קליניים (עפ"י אבחון BRIEF ) : אינהיביציה (עיכוב תגובה), מעברים, שליטה רגשית, יזימה, זיכרון עובד, תכנון/ארגון, ארגון סביבה, ניטור/בקרה.

כיצד מתבטאים קשיי קשב וריכוז/תפקודים ניהוליים ביומיום אצל ילדים?

כמה דוגמאות להמחשה, הביטוי משתנה מילד לילד:

  • אינהיביציה - מתקשה לחכות בתור בזמן משחק, אכילה מהירה תוך התלכלכות, עונה על שאלה בלי לחשוב, מתקשה לנהל שיח של הקשבה עם חבר
  • מעברים- מתקשה להתחיל ולסיים משחק כשנדרש, לעבור ממצב שינה לערות, לעבור בין הפסקה לשיעור בבית הספר, לגוון בין משחק עם חברים שונים
  • שליטה רגשית- מתקשה לחלוק משחק משותף עם חבר ומתפרץ בכעס, כועס בזעם כשנדרש ללבוש בגד מסוים, מתוסכל מהתמודדות לימודית, צועק על חברים
  • יזימה- מתקשה להתחיל משחק, להחליט על מאכל לארוחה, מסרב להתחיל להכין שיעורי בית, אינו יוזם הזמנת חברים הביתה
  • זיכרון עובד- שוכח חוקי משחק, מתקשה להכין כריך ברצף נכון, שוכח הוראות מורה בכיתה, שוכח שרצה להזמין חבר אליו
  • תכנון/ ארגון- מתקשה לבנות דגם מלגו ברצף נכון, שוכח לקחת מגבת למקלחת, מגיע לכיתה עם ציוד לימודי חסר, מתקשה בתעסוקה עם חבר שמגיע להתארח
  • ארגון הסביבה- מרכיב פאזל כשחלקיו עדיין בתוך הקופסא, ארון הבגדים שלו אינו מסודר, בילקוט מפוזרים אביזרי הקלמר, מתקשה לארגן את החדר ללינת חבר
  • ניטור/בקרה- מתקשה לעקוב אחרי התנהלות משחק, לובש חולצה בכיוון הפוך, מתבלבל בין + ל – בתרגילי חשבון, לא בודק את תגובת חברו לאחר מעשה