" תגידי, הוא ימני או שמאלי?"

"תגידי, הוא ימני או שמאלי?" … "היא כל הזמן מחליפה ידיים, מה לעשות?"
שאלות אלו ודומות להן אני נשאלת בערך פעם בשבוע. ממש שאלת השאלות !
אז מהי דומיננטיות ידיים? מתי ואיך מתפתחת? ומה צריך לעשות? בואו נעשה קצת סדר.
שרית אייזן ימני או שמאלי
 הידיים לא מחליטות "סתם ככה"… מי יותר חזקה. הכל בעצם מגיע "מלמעלה", מהמוח שלנו. המוח מחולק לשני חצאים (המיספרות), חצי ימני וחצי שמאלי. לכל חצי התמחות שונה. אצל רוב האוכלוסייה החצי הדומיננטי הוא השמאלי (ואז נראה יד דומיננטית ימנית) ואצל כ 10% מהאוכלוסייה ההפך הוא הנכון, ואז נראה יד דומיננטית שמאלית. אגב, כמו היד יש לנו גם רגל דומיננטית, עין דומיננטית ואפילו אוזן דומיננטית, בד"כ איברים אלו דומיננטיים בהתאמה זה לזה. קיימים מעטים שהם "חסרי דומיננטיות" ונקראים אמבידקסטרים, ויש כאלו שבחלק מהפעילויות משתמשים ביד ימין ובחלק מהפעילויות ביד שמאל (למשל פעילות הדורשת דיוק יבצעו ביד אחת ופעילות הדורשת כוח ביד השנייה). מה שחשוב כאן הוא בעצם ההתמדה.
דומיננטיות מוחית היא גנטית ומולדת, אך ביטוייה בפועל מתבסס בד"כ סביב גיל שנתיים-שלוש. מסיבות שונות, ילדים עשויים להקדים/לאחר ביסוס דומיננטיות ויש להיות ערניים לכך. ולמה זה חשוב? כי כדי לפתח מומחיות ומיומנות בידיים צריך להתאמן. וכדי להתאמן צריך עקביות ! ילד שיגזור פעם ביד ימין ופעם בשמאל יתקשה לשכלל את מיומנות הגזירה. כך גם לגבי שימוש בכלי אוכל, אחיזת מברשת השיניים/השיער, קילוף דבקיות מהדף, שימוש בכלי כתיבה ועוד. למעשה, עד גיל 5 נרצה לראות כבר יד דומיננטית ברורה, ועל אחת כמה וכמה עם הכניסה לכיתה א'.
מה לא לעשות?
* לא לכוון את הילד ולא להתערב.
* לא להתעלם ממקרים של יד "מוזנחת" ולגמרי לא פעילה.
מה כן לעשות?
* לאפשר לילד מגוון התנסויות מוטוריות בידיים. התנסויות המבוצעות בשתי ידיים (מסירות כדור, זחילות "מריצה", היתלות על מתח, טיפוס על סולם, משיכת חבל, מריחת קצף/צבעי ידיים) וכאלו המבוצעות ביד אחת דומיננטית ויד שנייה שמסייעת (השחלת חרוזים, ערבוב סלט בקערה, מזיגת משקה מקנקן לכוס, גזירה, ציור, הדבקת דבקיות). שוב, לא להתערב ולא לכוון את הידיים ועודדו את הילד להיעזר ביד השנייה לעזר (לאחיזת החוט/כוס/קערה/דף).
* הניחו חלקי משחק/ציוד בקו האמצע של הילד כך שיוכל לבחור באמת את היד שיותר נוח לו להשתמש בה.
* היו ערניים לסביבה ולאופן בו נעשית החלפת הידיים. האם תמיד מתחיל באותה היד אבל לאחר זמן מה מחליף? אולי קיימת התעייפות שגורמת להחלפה… האם מחליף את היד כשנדרש לחצות את קו האמצע של גופו (למשל כשצריך לקחת ביד ימין משהו שנמצא במרחב השמאלי שלו)? אולי קיים קושי בחציית קו אמצע…
* והכי חשוב, אל תהססו לפנות לאיש מקצוע בתחום. מרפא/ה בעיסוק י/תוכל לעשות את האבחנה המדויקת, להדריך ולכוון.

השארת תגובה