יום משפחה שמח!

יום המשפחה. איזה כיף שיש יום בשנה המוקדש רק לה ♥. יום לעצור ולחשוב על הקשרים, האישיות של כל אחד מבניה, מה אנחנו אוהבים בו/בה ומה פחות. מה היינו רוצים לעשות אחרת ומה אפשר לקדם. וכמובן להגיד תודה.

ביום מיוחד שכזה אני דווקא רוצה לדבר על פנאי. פנאי ??? מה זה בכלל ולמי יש זמן לזה? הרי אנחנו כל כך עסוקים בשגרה, במטלות, בעבודה, בלהטוט היומיומי כדי להספיק הכל…

ובכן, מרפאים בעיסוק עוסקים לא מעט בפנאי, בתהליך ההערכה והטיפול כאחד. בהגדרת המקצוע הפנאי נכלל בתוך תחומי העיסוק של האדם והוא חשוב בכל הגילאים ובמארגי החיים השונים. במסגרת ההתיחסות של המרפאים בעיסוק מוגדר הפנאי כ" פעילות בלתי מחייבת המונעת ע"י צורך פנימי ומתקיימת בזמן שאינו מוקדש לעבודה, טיפול עצמי או שינה" . מסובך? לא ממש. אבל מסתבר שלא מעט ילדים מתקשים בתחום זה, הן בשלב זיהוי ההעדפות וביצוע בחירות והן בשלב ההשתתפות עצמה בפעילות. משפחות רבות אינן מפתחות "תרבות פנאי" וישנם ילדים רבים שפשוט לא יודעים מה אפשר לעשות עם כל הזמן שיש…

ובהקשר זה, רציתי לשתף בשתי פעילויות נחמדות שעינו במשפחתנו לקראת יום המשפחה. פעילויות שמסייעות בבחירת פעילות פנאי ופעילות שהינה משחק משפחתי לשעות הפנאי.

האחת, צנצנת "הפעילויות המשפחתיות שלנו". קנינו מקלות ארטיק צבעוניים (מחנות לחומרי יצירה) ועליהם רשמנו רעיונות לפעילויות משפחתיות משותפות, כאלו שכולנו אוהבים. למשל: "לצפות בסרט יחד", "לבשל יחד", לשחק בתופסת", ללכת לספורטק" ועוד. הכנסנו לצנצנת יפה ומקושטת והנחנו בשולחן מרכזי בבית. בכל פעם שמתלבטים מה לעשות, אין רעיונות או קשה להחליט פשוט שולפים מקל ו"מה שיוצא אני מרוצה" . אפשר גם להוסיף קובית משחק צבעונית ולשדרג את אופן השליפה (צבע בקוביה=צבע מקל). והנה כמה תמונות:

שרית אייזן יום המשפחה
קוקו. מה בפנים?
שרית אייזן יום המשפחה2
צד שני..
20150216_181219
הפתעה! מה נבחר? אולי מה שייצא..

פעילות שנייה ליום המשפחה, הינה משחק "חידון משפחתי" שהכנו. הפעילות תועבר בשבוע הבא לקבוצת ילדים בכיתה ג' במסגרת "בית מארח" שיתקיים  בבתינו. הכנו מראש לוח משחק המורכב ממשבצות במסלול מפותל, בדומה למשחק מונופול. בחלק מהמשבצות רשמנו פעולות כמי: "תן נשיקה לאימא" ו"לא סידרת את החדר, חזור 2 צעדים אחורה". הלוח עבר למינציה כדי לשמור על עמידות ויחולק לילדים בתחילת הפעילות.

שרית אייזן חידון משפחה

בפעילות כל ילד נדרש להכין לפחות 10 כרטיסי חידות משפחתיים . בכל כרטיס שאלה וארבע אפשרויות.

למשל: " איזה שם חיבה יש לנגה?"

התשובות: 1. גולי 2. נוגי 3. נוגיתה 4. כל התשובות נכונות.

כדי לתת עוד ערך לפעילות נעבוד על תכנון מוקדם של השאלות, עריכת טיוטה ועבודה לפי שלבים מסודרים ומוגדרים מראש.

כל ילד יכניס לשקית המשחק את הלוח, כרטיסי החידות שיכין, הוראות משחק כתובות, קובית מספרים וחיילי סמיילי.

ואיך משחקים, אתם שואלים?  הופכים בערימה את כרטיסי החידות, מחלקים חיילים ומניחים בנקודת ההתחלה. כל משתתף בתורו מרים קלף חידה וקורא אותה בקול לאפשרויותיה השונות. הראשון שעונה נכונה על החידה מתקדם 3 צעדים קדימה. אם המשתתף הגיע למשבצת פעולה עליו לפעול לפיה. הראשון שהגיע למשבצת הסיום מנצח.

שרית אייזן יום המשפחה 3

אז שיהיה יום משפחה שמח! תהנו 🙂

 

השארת תגובה