לביבות- מי? מה? ולמה? (לא רק תפוח אדמה)

"אין לי זמן, אין לי פנאי, לא שמעת? לא ידעת? היום מטגנים במטבח לביבות,
ואיך יהיו לביבות אם אני אלך לטייל? מי ירסק תפוחי אדמה?"

כך ענתה גברת מגרדת לגברת קרש, בסיפור המיתולוגי של דתיה בן דור. ואני אומרת- פנאי? אדרבא. גם כישורי חיים, גם מוטוריקה גסה ועדינה, גם עבודה תחושתית, יכולת חשיבה ולמידה…. מה שכחתי?

אז איך עושים את זה נכון? בבקשה.

1. הערכות מוקדמת– ספרו לילדכם מה עושים ("המטרה"), אילו מצרכים וכלים נדרשים ומהם שלבי העבודה. ילדים צריכים להבין שכל פעילות נעשית בשלבים ותכנון הוא חלק ממנה. בדקו אם בידיכם כל הציוד הנדרש ואם לא, ערכו קניות מקדימות. הכי כיף ללכת למכולת/לסופר , עם רשימה שהילדים הכינו לבד (רשימה יכולה להיות גם מצוירת. העיקר שלא יישכח כלום). כדאי להכין גם "מתכון"- שוב, יכול להיות כתוב במלל (לילדי בי"ס) ויכול להיות גם מצויר.  אם יש מתכון מוכן / ספר, נהדר גם כן.

שרית אייזן. נוסטלגיה. "בישול זה משחק ילדים"
נוסטלגיה. "בישול זה משחק ילדים".

 

2. ארגון הכלים והחומרים– זה הזמן להוציא את כל הכלים והחומרים הנדרשים (יש מתכון מסודר, כן?). זה הזמן ללמוד שלכל דבר יש מקום, ואם הוא קבוע אז גם מוצאים ♥. כדאי למיין ל "כלים" ו"חומרים".

3. ניגשים לעבודה– קודם קולפים את תפוחי האדמה , אח"כ מגרדים, סוחטים, ומערבבים עם שאר החומרים. בסוף כמובן, מטגנים. אל תחששו לתת לילדים להתנסות בקולפן ומגרדת! מניסיון גם בני השלוש יכולים, בהשגחה כמובן. אם תפוח האדמה גדול מדי אפשר לחצותו. להדגיש שימוש ביד "פועלת" (אוחזת את הקולפן/תפו"א) ויד "עוזרת" (אוחזת את תפו"א/מגרדת). קיבלתם יופי של עבודה על תיאום דו צדדי, חיזוק כוח בכפות הידיים והתנסות בכלים.

שרית אייזן פועלות קטנות
פועלות קטנות

אחרי הקילוף וגירוד סחטו טוב טוב בעזרת שתי הידיים (אפשר מעל מסננת) וקיבלתם עבודה על תחושת מגע וחיזוק כוח. הוסיפו בצל מגורד, קצת קמח (מומלץ קמח מחיטה מלאה), ביצים, מלח ופלפל שחור. תנו לילדים לערבב (שוב- יד "פועלת" באחיזת הכף  ויד "עוזרת" באחיזת הקערה), צרו לביבות (תחושת מגע ותיאום בין שתי ידיים). טגנו בנחת, כאן זה תפקידכם ההורים!

קיבלתם יופי של לביבות, ילדים מאושרים ועצמאיים !

תכל'ס:

כלים : מגרדת, קולפן, סכין, קערה, מסננת, כף, תרווד, מגש להנחת הלביבות, מחבת

חומרים: 4 תפו"א, 1 בצל קטן, קמח, 2 ביצים, מלח ופלפל שחור, שמן לטיגון

1. שוטפים את תפוחי האדמה. קולפים ומגרדים אותם ואת הבצל.

2. סוחטים היטב את הירקות המגורדים. מעבירים לקערה.

3. מוסיפים 2 כפות קמח, 2 ביצים, מלח ופלפל. יוצרים צורת לביבות ומטגנים במעט שמן משני הצדדים.

ותודה לדתיה בן דור!

שיהיה חג שמח

 

 

 

 

 

 

 

 

השארת תגובה