מה החזאי מבין???

שבוע של גשם, שלג, קור ורוחות צופה לנו החזאי. הוא בכלל מבין מה זה להישאר בבית כל השבוע עם הילדים ??? בהחלט לא פשוט.

הורים רבים שואלים אותי " אז מה כבר אפשר לעשות ?" "שוב טלוויזיה ומריבות?" . אז בין מטלות בצפר, חוגים ושאר שגרות אפשר להעביר גם יופי של אחר הצהריים ולפעמים גם תוך כדי פעילויות שממילא צריך לעשות. זמן של ביחד ופיתוח מיומנויות תפקודיות והנה אתם מסודרים לימי הגשם !

אז קבלו 20 רעיונות לפעילות אחר הצהריים עם הילדודס, מהאמצעים הכי זמינים שיש בבית:

פעילויות תנועה 

יופי של חימום לגוף, פיתוח מיומנויות תנועה בסיסיות ואינטרקציה בין בני הבית.

1. תופסת– כמה פשוט ככה כיף. אחד מבני הבית הוא "התופס", השאר מנסים לברוח ממנו. יש תופסת "צבעים" בה צריך לגעת בצבע מוכרז מראש כדי להיות מוגנים מהתופס, תופסת גובה- על אותו עיקרון, צריך לעלות לגובה כדי להינצל, תופסת "עכברים" בה הנתפסים צריכים להימלט בזחילה, ועוד…

2. 3 מקלות-לא רק בפיקניק! להציב 3 מקלות/עפרונות במרחק שווה זה מזה. צריך לדלג ביניהם ברגל אחת מבלי לדרוך עליהם. בכל סבב מגדילים את המרחק ביניהם.

3. "מסלול" מוטורי– צרו מסלול, דרך בה צריך לעבור כל אחד מבני הבית. למשל : הליכה על כריות-זחילה מתחת לכיסא- קפיצה על רגל אחת- גלגול על השטיח. אסור להתבלבל !!! יופי של עבודה על רצף והתארגנות גופנית.

4. "נקניקיה בלחמנייה"- אצלנו גם נקרא:"הבבושקה"/"המעמול". בחרו את השם שאתם מתחברים אליו. העיקרון- שמיכה ממולאת בילד! פרסו שמיכת הפוך על הרצפה, ילדכם שוכב עליה לרוחבה ( הראש בחוץ כמובן!). גלגלו בזהירות העניקו מגע עמוק לאורך הגוף תוך הקשבה לצרכי הילד. הזדמנות נהדרת לחוות מגע עמוק ומרגיע, לארגן את גבולות הגוף, להקשיב זה לזה וללמוד על הצרכים התחושתיים . מעולה לילדים שזקוקים למגע מחבק ולאלו שצריכים "קצת שקט" לפעמים.

שרית אייזן מה החזאי מבין
נקניקיה מתוקה בלחמניה

 במטבח

5. בישול מרק חם – מרק חם לארוחת הערב, כמובן שמכינים עם הילדים!גם מרק ירקות הכי פשוט יכול לאפשר תעסוקה נהדרת. תנו לילדים לקלוף , לחתוך ולערבב. אפשר להשתמש בסכין רגילה (לגילאי 6 ומעלה) או סכין פלסטיק לקטנים יותר.

6. הכנת מיץ תפוזים סחוטרי– ולא, אני לא מתכוונת למסחטה חשמלית אלא לכזו ידנית שדורשת הפעלת כוח. גם ויטמין C וגם שיפור תפקודי ידיים.

7. אפיית עוגיות– מבצק הכי פשוט שיש. השתמשו במערוכים לרידוד ובחותכנים מגוונים. יש המון כאלו בצורות שונות וגם של אותיות ומספרים שדרכם אפשר להרחיב למידה. בנוסף קיבלתם עבודה על תחושת מגע, חיזוק כוח ותיאום בין שתי ידיים. אח"כ אפשר לצייר את "המתכון" והגדולים יכולים גם לכתוב אותו.

8. הכנת כדורי שוקולד– קצת פתי בר, סוכר, קקאו ושמנת מתוקה. תעשו טובה, את הביסקוויטים תשברו בעזרת כפות הידיים ואת החתיכות הקטנות תשברו באצבעות. קיבלתם עבודה על חיזוק שרירים גדולים וקטנים בכף היד, חשיפה למגע ועבודה בשתי ידיים . גם כאן אפשר להוסיף "מתכון" לאחר ההכנה.

שרית אייזן מה החזאי מבין2
כדורי שוקולד. לשבור ביסקוויטים בעזרת האצבעות.

משק בית

9. סידור ציוד במטבח– חזרתם מקניות? צריך לסדר ציוד בארונות? נפלא! תנו לילדים להרים את קופסאות השימורים, למיין למגרות השונות, להעביר לקופסאות וצנצנות, קראו תוויות, התייחסו לסמלים והשוו בין פריטים. יופי של עבודת למידה, תכנון, התארגנות וכמובן עבודה מוטורית.

10. ניגוב משטחים– יש אבק? ילדים אוהבים מאד לנקות, תתפלאו! תנו להם סמרטוט, קצת מים והם כבר יסחטו וינגבו את מה שצריך.

11. ניקוי חלונות– הצטברו אדים על החלון? ציירו בעזרת האצבע. אחר כך אפשר לנגב במגבת ולהשתמש בחומר ניקוי ייעודי, כזה עם "שפריצר" שעובד יופי על חיזוק שרירי היד והפרדה בין שני צידיה החיונית לאחיזת כלים.

12. כביסה– לא תאמינו כמה טוב לתת להם להתנסות בהוצאת כביסה רטובה מהמכונה. כוח , מגע והרבה "עבודה כבדה" שנהדרת להרגעה ובניית גבולות הגוף. אם יש מייבש, תרגלו "קליעה למטרה" ואם תולים על החבל במתקן תוך ביתי אפשר להשתמש באטבים, באחיזת אגודל מול אצבע.

שרית אייזן מה החזאי מבין3
הכובסות

יצירה 

13. עיסת נייר– נייר טואלט ללא הגליל בתוכן, קצת מים ודבק. אפשר לפסל וגם ליצור תבליט על דף. כשמתייבש כמובן אפשר לצבוע ולקשט.

14. ציור בקצף גילוח- על מגש, על מראה או בזמן המקלחת. למרוח ביד אחת ובשתי ידיים, לצייר בעזרת האצבע/לכתוב.

15. יצירת קולאז 'אישי- בחרו נושא, דפדפו במגזינים ומצאו תמונות מתאימות. תלשו את הדף, גזרו סביב התמונה והדביקו על הדף. המון עבודה על תכנון, העלאת תכנים אישיים, גזירה וארגון מרחבי על הדף.

16. יצירת "מקל גשם"- גליל קרטון ארוך (מניר סופג/ניר אלומיניום), לקשט ולנעוץ עליו מסמרים. לסגור מצד אחד בעזרת חתיכת נייר ומסקינג טייפ, להכניס לתוכו אורז/קטניות, לסגור גם מהצד השני והרי מקל שמשמיע צליל מקסים. עבודה מוטורית עדינה במיטבה.

שרית אייזן מה החזאי מבין4
קישוט ונעיצת מסמרים
שרית אייזן מה החזאי מבין5
מקל גשם לתפארת

נייר ועיפרון

17. ארץ עיר– המשחק המוכר והידוע, בגרסת ניר ועיפרון. תרגול כתיבה בדרך מהנה והרחבת ידע כללי.

18. "האיש התלוי" – משתתף אחד כותב מילה חלקית. השני צריך לנחש באיזו מילה מדובר כך שבכל פעם קורא בשמה של אות. אם היא קיימת במילה אזי כותבים אותה. אם איננה במילה מתחילים לצייר "איש תלוי". סיימתם לצייר את האיש ועוד לא גיליתם את שם המילה? לא נורא… תצליחו בפעם הבאה. תרגול כתיבה נפלא והסקת מסקנות, משחק שילדי בי"ס מאד אוהבים.

19. "ציור קסם"- משתתף אחד מצייר או כותב על דף לבן בעזרת צבע פנדה לבן. משתתף שני, שמתקשה לראות את שעל הדף, עובר בעיפרון על הדף עד שמתגלה הציור מתחת ! להיט.

20. "איקס עיגול"- המשחק המוכר, אפשר גם עם אותיות ומספרים. כל אחד הוא "מספר" "אות" או "מילה".

שרית אייזן מה החזאי מבין
האיש התלוי
שרית אייזן מה החזאי מבין 6
איקס עיגול מאותיות

לימים חמימים ומהנים!

השארת תגובה