באתי לעשות קצת סדר! על התארגנות, קניות והחזרה ללימודים (חלק ב')

אחרי שהצטיידתם בילקוט, קלמר מחברות ושאר ירקות, סימנתם וי על רשימת הקניות שקיבלתם מביה"ס ואולי גם פעלתם לפי המלצותיי בפוסט הקודם, הגיע הזמן לדבר על שני דברים חשובים לא פחות בהקשר החזרה ללימודים: ארגון פינת הלמידה בבית והתארגנות בוקר.

ארגון פינת הלמידה

בהגיעי לבתי הלקוחות שלי אני פוגשת המון ילדים שאני קוראת להם "הנודדים". הם נודדים בבית, בין שולחן הסלון, שולחן המטבח, הרצפה ואפילו הקיר. למה? הם מחפשים את המקום בו יוכלו ללמוד ולהכין שיעורים ומטלות בית ספר. ההורים מתלוננים ומקטרים ואני אומרת שאם אין מקום מוגדר לכך הם גם ימשיכו לחפש…

ילדים צריכים שתהיה להם פינת למידה ברורה ומתאימה גם בבית. ואפילו מגיל הגן. ילד בגיל הגן זקוק לפינת ישיבה המותאמת לגודלו ולא לשבת בשולחן פינת האוכל בסלון. בשולחן המותאם יהיו לו מגוון כלי ציור כדוגמת: צבעים קטנים, עפרונות צבעוניים עבים, גירים, מכחולים וצבעי גואש/מים. בנוסף, יהיו נגישים גם דפים לבנים, דפי צביעה שאוהב, מדבקות, מספריים, דבק סטיק, חותמות וסרגלים/שבלונות. הסביבה המותאמת והמגרה תעודד התנסות גראפית ויצירתית שחשובה בתקופת טרום הכתיבה.

ילד בגיל ביה"ס חייב פינת ישיבה מוגדרת, כן אפילו מכיתה א'. פינת הישיבה רצוי שתהיה במקום שקט, בו אפשר יהיה לסגור את הדלת ויהיו בו מינימום גורמים מסיחים כדוגמת טלוויזיה. אם באפשרותכם להתאים פינת ישיבה שתמוקם בחדרו האישי של הילד זה מצוין, אך גם אם לא חשוב שהפינה תענה על הקריטריונים הנ"ל ויהיה ברור לילד והוריו שזו הפינה הייעודית ורק בה יושבים ומכינים שיעורים.

למה כל העניין? כי הכול עניין של הרגל. הרגל יוצר שגרה, קביעות ותחושת ביטחון שבלעדיה יהיה קשה לילד להתמקד בלמידה עצמה. מעבר לכך, ללא ישיבה מתאימה תוצרי הכתיבה של הילד ייפגעו (כתב היד עלול להיות לא קריא, לא מאורגן בשורות והילד יתלונן על קצב כתיבה איטי וכאבים בכף היד).


על מה חשוב להקפיד?

* גובה מתאים של שולחן וכיסא– עפ"י כללי הארגונומיה, חובת 90-90-90 – כף הרגל, האגן והמרפקים יחדיו חייבים להיות בזווית של 90 מעלות וזו הישיבה האופטימלית. חוסר התאמה בין גובה הכיסא לשולחן תיצור זווית מרפק שונה והידיים יעלו או ירדו לגובה שאינו מתאים. כיסא גבוה מדי מהרצפה יגרום לרגליים להתנפנף באוויר, אין 90 מעלות וכף הרגל ללא תמיכה.

הפתרונות האפשריים: כיסא מתכוונן שאפשר לכוון אותו לגובה מתאים ביחס לשולחן. כמו כן ניתן להגביה מושב בעזרת כרית מושב ייעודית. לרגליים מתנפנפות אפשר להתאים שרפרף בגובה המתאים ליצירת זווית 90 מעלות בכף הרגל.

כסא מתכוונן
כיסא מתכוונן. להתאים גובה כיסא לשולחן.
manage_thumb[1]
שרפרף לתמיכת כף הרגל (איקאה)
90-90-90 . מנח ישיבה אופטימלי ונכון.

*  אחסון- מגרות לאחסון ציוד בית ספרי כדוגמת מחברות, ספרים, דפים. שלא ילך לאיבוד. יש המון פתרונות אחסון ברשתות השונות גם אם בשולחן עצמו אין מגרות מתאימות.

* תאורה– לא לשכוח תאורת שולחן שחלילה לא יישב בחושך…

התארגנות בוקר

"התארגנות". מושג שהפך שגור מילולית כל כך הרבה וכולל בתוכו המון תחומים. למעשה, התארגנות היא היכול לפעול בצורה יעילה מבחינת זמן, סדר וסביבה. בהקשר ללמידה, דוגמאות מתאימות לכך בהקשר של למידה הינן סיום משימות לימודיות בזמן, מעבר קל וזורם בין השיעורים, פעילות ברצף שלבים שהמורה ביקשה ושמירה על שולחן מאורגן- שלא ילכו לאיבוד חפצים או שייפלו מהשולחן.

אבל, בפוסט זה אדבר דווקא על התארגנות הבוקר. עניין "בוער" אצל הרבה משפחות. אז מה כוללת התארגנות הבוקר? לקום בזמן, לבצע פעולות באופן עצמאי ויעיל (שירותים, צחצוח שיניים התלבשות, אכילה, ארגון ילקוט ונעילת נעליים) ולעבור בין רצף הפעולות ללא עיכובים ובלי לשכוח שלב בדרך. לא פשוט.

ריכזתי כמה טיפים שעשויים להקל על התארגנות זו:

* קימה בבוקר– ממליצה בחום להניח ליד בילדים שעון מעורר שיכוון לשעה המתאימה. לא שעה מוקדמת מדיי אבל גם לא מדיי מאוחרת. השעון מעביר לילדים את האחריות שלהם על ההתעוררות ונותן תחושת שליטה, ביטחון ועצמאות. עובד מעולה !!! מניסיון.

* סידור מערכת- רק ערב לפני. ילדים בכיתות א-ב עוד זקוקים לעזרת ההורים, אל תוותרו על סיוע והכוונה. את מערכת השעות לתלות באופן קבוע על הקיר ולפיה לסדר. סידור המערכת יכלול גם בדיקת ציוד מהירה של הקלמר, כדי שלא יחסר כלום, וחידוד עפרונות.

* לבוש– גם אותו לארגן מראש. אם יש תלבושת אחידה וימים עם תלבושת מיוחדת אנא ציינו זאת במערכת השעות.

* ארוחה לבית הספר– "אוף אבל לא רציתי כריך עם גבינה !". מכירים? אז מה עושים? מכינים טבלת כריכים. אפשר להכין לבד או לרכוש ממני. תולים על המקרר וכותבים בטוש מחיק. מילוי הטבלה יהווה מעין "הסכם" הברור לשני הצדדים, ימנע הפתעות מיותרות וייתן מקום של כבוד, שיתוף והקשבה לילד. את הטבלה מלאו אחת לשבוע/חודש, בהתאם לצורך. מניסיון אישי, בתור אחת שהבוקר לחוץ לה במיוחד, כדאי אף להכין את הכריכים וקופסאות האוכל ערב לפני. אין פגיעה בטעם בתנאי שהכול עטוף טוב טוב וחוסך מ ש מ ע ו ת י ת זמן ולחץ מיותר בבוקר.

 

* טבלת רצף פעולות– לילדים שמתקשים לעבור בין פעולות הבוקר, ששוכחים או שאומרים להם יותר מדי "נו!!!" אני ממליצה להשתמש בטבלת פעולות הבוקר. גם טבלה זו, בדומה לטבלת הכריכים, נותנת מקום של שיתוף ושליטה לילד ועוזרת להתארגן לבד וביעילות בבוקר. הילד יראה את תמונת הפעולה שעליו לעשות, יבצע אותה ואז יסמן בחייכן שאכן בוצע. ואז עוברים לפעולה הבאה… הטבלה מאד ממקדת וניתן להתאימה לפי הפעולות הספציפיות שעל הילד לעשות, בכל בית הפעולות והרצף קצת שונים.

 

בכל קושי בכל אחד משלבי פעולות הבוקר ( שירותים, צחצוח שיניים התלבשות, אכילה, ארגון ילקוט ונעילת נעליים) מומלץ להתייעץ עם מרפא/ה בעיסוק, לאבחון נכון של הקושי ומציאת פתרון וטיפול מתאים.

 

 

 

 

השארת תגובה