חוזרים לשגרה או מה הקשר לפשפשים?

אחרי החגים כבר כאן. אתם יודעים, תכף יתחדש הכול וזה…
הקיץ כבר ממש עושה קולות של גסיסה, היורה ביקר כאן ולגמרי אפשר לשבת בחצר בערב בלי להרגיש כמו תבשיל מהביל. אין עוד חופש בזמן הקרוב והשגרה האמיתית, לא כזו שמגמגמת, ממש תכף כאן.

יש ילדים (וגם הורים) שדווקא מחבבים את ההפוגות האלה ואת תקופת החגים (וגם אני, האמת) אבל הרוב דווקא מעדיפים את הקביעות, את סדר היום הרגיל והידוע מראש, מסגרות חינוך ועבודה לגמרי כרגיל. אבל, אתו מגיע למשפחות רבות, ממש כמו עסקת חבילה, גם לחץ, קשיים בהתארגנות בזמן ועם הבית, עייפות ותחושה כללית של חיים במרוץ.

גם ילדים חווים את הלחץ הזה ואת זה חשוב לזכור. סביבה פיזית אנושית רגועה, ידועה מראש ועם הרגלים ברורים עוזרת להפחית את התחושה השלילית הזו. משפחות רבות שאני פוגשת, מדברות על הבוקר כ"זמן סיוט" שבגללו מאחרים לגן ולעבודה ומתווכחים כבר בשעת בוקר מוקדמת.

ספר מתוק לילדים הצעירים שבינינו, שמדבר בדיוק על זה, על התארגנות הבוקר הלחוצה והאינטנסיבית, הוא "פשפש מתלבש" שכתב אמי רובינגר. בספר מתוארת סיטואציה יומיומית מוכרת בבתים רבים של יצור חביב ומתוק שמתקשה מאד להתארגן בבוקר באופן עצמאי ויעיל. הוא מתקשה לקום, מושך את הזמן, פועל באיטיות, מתבלבל ברצף השלבים ובעצם חווה קושי בתפקודים ניהוליים. הוא מוסח בקלות ואסוציטיבי, מוצף מעומס השלבים שצריך לעשות ובסוף כשהוא כבר מסיים להתארגן… טוב, את זה תקראו לבד. הסוף מפתיע ?(או שלא, תלוי איך מסתכלים על זה).


הספר מאפשר בסיס טוב להתחיל ולדבר על התארגנות הבוקר, לתאר את החוויה האישית של בני הבית מהבוקר, למקד את הקשיים ומשם למצוא פתרונות.

גם אני נעזרת בספר, ובתחילת שנת הלימודים הנוכחית אפילו קיימתי פעילות סביבו באחד מגני החינוך המיוחד בהם אני עובדת. המטרה שלי הייתה לערוך תצפית כחלק מהערכה תפקודית של תחילת שנה. הפעילות אפשרה לי לבחון אצל הילדים את יכולת ההבנה, מילוי הוראות, התנהלות במשחק, התאמת צבעים וצביעה.

אז מה עשיתי אתו?
♥ קודם כל קראנו. בספר בסוף כל משפט יש חלק שצריך להשלים, למשל: "לובש חולצה שהוא הכי אוהב, בטנו מקרקרת- הוא מה זה ר…!" . הזדמנות טובה להעמיק הבנה, לתרגל שליפת מילים וחידוד חריזה.
♥ אחר כך דיברנו על מה שקרה לפשפש, האם הספיק להתלבש ולמה. ניסינו לשחזר את רצף הפעולות שעשה ותרגלנו זיכרון שמיעתי .
♥בהמשך דיברנו על אופן ההתארגנות של כל ילד. הילדים שיתפו ודיברו על מה הם מצליחים לעשות לבד בבוקר ומה לא. מיקדנו ביחד את הקושי.
♥ אחרי שווידאנו שהתוכן ברור ניגשנו לפעילות צביעה. כל ילד קיבל דף צביעה עם דמותו של פשפש ובמרכז הונחה קובייה צבעונית, רכה וגדולה שעל כל אחת מפאותיה צבע אחר ופריט לבוש אחר שפשפש צריך ללבוש. לפי תורות, כל ילד נדרש לזרוק את הקובייה ובהתאם לתוצאתה לפעול. למשל, אם נפלה הקובייה על פאה כחולה ועליה חולצה, הוא היה צריך לצבוע את החולצה של פשפש בצבע כחול. כך המשכנו בתורות, עד שכל הילדים סיימו לצבוע את הדף האישי שלהם.
הפעילות יצרה עניין רב אצל הילדים ואפשרה בסיס טוב לדבר על תכנים של הסתגלות, שגרה והתחלה. עבורי, זו הייתה הזדמנות לבחון את האינטרקציה החברתית בין הילדים וללמוד יותר על יכולתם החשיבתית והגראפית.
( אם אין ברשותכם קובייה דומה, כמובן אפשר להשתמש בקוביית צבע רגילה שיש בהרבה קופסאות משחק ואת הפתקים עם פרטי הלבוש לשלוף מתוך שקית )

רעיונות נוספים לפעילות סביב הספר:
♥ גזירה והדבקה ליצירת "פאזל" פשפש- לצבוע, לכרוך בלמינציה ולגזור את חלקי גופו. הזדמנות לדבר על שמות אברי הגוף, פרטי לבוש, כיווניות.
♥ יצירת משחק התאמה- להדפיס פעמיים את דמותו של פשפש ולכרוך בלמינציה. בעותק אחד לגזור את פרטי הלבוש של פשפש ומצידם האחורי להדביק סקוצ'. בעותק השני לחבר סקוצ' מהסוג השני (זכר/נקבה) כך שפריט לבוש אחד יוכל להיות מונח בדיוק על פריט הלבוש הזהה לו. אפשר להכין מלאי של פרטי לבוש גזורים בצבעים שונים ואז לעבוד על מיון לפי סוג הבגד או צבעו.
♥ מילוי דמותו של פשפש בדבקיות (במקום בצביעה)- למי שעוד לא יודע לצבוע. חשוב להקפיד על מילוי בצבע המתאים, לפי הוראת הקובייה או לפי צבע הפריט (אם הוא צבוע מראש)
♥ יצירת לוח "התארגנות בוקר" אישי סביב פשפש- רצף פעולות לו אנו נדרשים בבוקר, כולל מקום לחיזוק על הצלחה

להדפסת קובץ דף הצביעה ופרטי הלבוש כאן : פשפש מתלבש

אז שתהיה חזרה טובה ונעימה לשגרה.
ואם אתם רוצים ליצור קצת סדר בבוקר (או בערב) שלכם- מוזמנים לרכוש ממני את ערכות ההתארגנות שלי "מה עכשיו", במהדורה אחרונה בהחלט

4 תגובות

  1. יפעת הגב

    ספר מקסים, הסברים וחיבורים מצויינים ורעיונות נפלאים.

  2. קרן הגב

    ממש ממש אהבתי את הרעיונות שלך! כל כך יצירתית ומעוררת השראה 🙂

השארת תגובה